hr | en

Marko Ruždjak

Biografija

Marko Ruždjak (Zagreb, 1946. - 2012. ) diplomirao je klarinet (1968.) i kompoziciju kod Mila Cipre (1972.) na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Studij je nastavio u Parizu kod Ive Maleca i Pierra Schaeffera, a zatim u Kölnu kod Milka Kelemena na Hochschule für Musik.

'Njegova se glazba izvodila s velikim uspjehom još za njegovih studentskih dana, a već je u toj ranoj fazi nosila obilježja koja će ostati njena stalna karakteristika. Te su značajke: ‘čitkost’ njenih mikrostruktura, što uključuje ponavljanje kao bitni element; uporaba zvukovnih parametara mjerljivih osjetom sluha više nego li izmišljenim sustavima mjera; pažljiva uporaba detalja, koje nije nužno obrađivati kao mikrocentre sa svim energijama koje određuju glazbenu formu kao cjelinu. Glazbeni stil Marka Ruždjaka oslanja se na vječne i trajne izvore i čini se da je izrastao iz njegove disciplinirane odanosti tradiciji' (Eva Sedak). Nema ni jednog neizvedenog Ruždjakovog komada; mnogi su bili naručeni od raznih ansambala i izvedeni mnogo puta u nizu zemalja (npr. Barabas XX. po narudžbi Akademskog zbora Ivan Goran Kovačić, ili Klasični vrt po narudžbi Zagrebačkoga gudačkog kvarteta). Među ostalim važnim skladbama valja spomenuti Trois chansons de geste za glas i orkestar, Diaphana za zbor i orkestar, Canticum columnarum za puhački orkestar (naručitelj Zagrebački simfoničari HRT), Ben misurato za puhački kvintet (naručio Zagrebački puhački kvintet), Madrigal - Iz Suzaninog dnevnika za ženski zbor, Ad marginem za orkestar (naručili Zagrebački simfoničari HRT), Versus za mezzosopran i klarinet (naručitelj Sveučilište u Nottinghamu), Tri Feniksova leta za mješoviti zbor, Andantino za gudače i harfu (naručili Zagrebački solisti), Prije snijega za gudački kvartet (naručio Zagrebački kvartet), Zalaz sunca za kvintet limenih puhača, itd. 'Marko Ruždjak je vrlo oprezan pri izboru pravila koja ograničavaju prostor njegove glazbe te neobično pažljiv u svezi s materijalom koji rabi; on se nastoji vratiti glazbenim značajkama, odbačenim u posljednje vrijeme kao prepoznatljivim, značajkama koje smo stoljećima naučili čitati, pa smo ih se stoga, na neki način, zasitili; no Ruždjaka one nisu zamorile' (Sedak).

Ruždjak je također pisao scensku glazbu za mnoge kazališne komade, kao što je Kapetan Oliver Radovana Ivšića, Shakespeareov Richard III., Švejk u drugom svjetskom ratu Bertolda Brechta (Kazalište Gavella, Zagreb), Duhi Drage Gervaisa (Kazalište Ivan Zajc Rijeka), Don Quixote Mihaila Bulgakova (Ohridsko ljeto), Anouilhev Le Bal des Voleurs (Hrvatsko narodno kazalište Zagreb) i dr. Dvaput mu je dodijeljena nagrada Sedam sekretara SKOJ-a (1971. i 1972.), a dobio je i nagradu Josip Slavenski za skladbu Madrigal - iz Suzaninog dnevnika. Godine 1988. primio je godišnju nagradu Vladimir Nazor, nagradu Međugorje 1995. te dvaput nagradu Porin za komorna djela, 1996. i 1998. Od 1979. je predavao na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, a od godine 1991. bio je redoviti profesor na Odsjeku za kompoziciju i glazbenu teoriju.

Zanimanja skladatelj
pedagog
Web stranica http://www.hds.hr/clan/ruzdjak-marko/#members
     Bibliografija
Naslov Godina objavljivanja
Zbirka primjera za harmonijsku analizu 1988